Gedichten
- Beterschaps gedichten
- Christelijke gedichten
- Cultuur gedichten
- Dating gedichten
- Dieren gedichten
- Duitse gedichten
- Engelse gedichten
- Familie gedichten
- Geboorte gedichten
- Huwelijks gedichten
- Islamitische gedichten
- Kerst gedichten
- Liefdes gedichten
- Moederdag gedichten
- Natuur & seizoen gedichten
- Nieuwjaars gedichten
- Overige gedichten
- Overlijdens gedichten
- Paas gedichten
- School gedichten
- Sinterklaas gedichten
- Sms gedichten
- Sport gedichten
- Vaderdag gedichten
- Valentijn gedichten
- Verdriet gedichten
- Verjaardags gedichten
- Vriendschaps gedichten
- Vrolijke gedichten
U bent hier:
Korte verhalen check: Het einde.
|
startpost
| |
|---|---|
|
Roosjee |
Oké, het einde is geschreven. Het is nu officieel af en mijn 'Roos' is dood. Ik ga niet alles erop zetten, dat is veel te veel. Maar ik zal er wat uitpikken. -- (...) Tranen wellen op. Niet nu, niet nu, niet nu. Kom op, niet nu. Pap pakt mijn hand vast, mam knuffelt me. Zelfs Svenja heeft het moeilijk. Ze slikt. "Uiteindelijk glij je gewoon weg, Roos." Er is iets met iedereen gebeurd sinds ik in het ziekenhuis lig. Sinds iedereen weet dat het einde nabij is, nemen ze stap voor stap een beetje afstand van me. Ik kan ze geen ongelijk geven, het is zelfbescherming. Net zoals ik mezelf een jaar lang beschermd heb. Achteraf gezien was mijn vijandige houding en opzichtige sarcasme nergens voor nodig, maar het heeft me wel veilig gehouden waardoor ik nu maar van een miniem aantal mensen afstand hoef te nemen. Het is Jasper, ik weet het zeker. Ik ruik de zoete geur van bessen en zijn vingers voelen warm vertrouwd. - VOOR JASPER - Zorg voor niemand, alleen voor jezelf. Bezuip je elk weekend, slaap op het station en en dans je enkels naar de maan. Gedraag je onverantwoordelijk en vergeet me niet. Je was lief. X Roos Sam knippert met zijn ogen. Ik ook. Het licht is hartbrekend. "Hoe is het?" Ik kan niet praten. Hij knikt. Hij snapt alles, wonderkind. "Ik heb een vriendinnetje, Roos." Mijn broertje heeft verkering. "Ze heet Caroline en huilt de hele tijd om jou en zegt dat dat liefde is. Ik zal de liefde nooit begrijpen." Hij begrijpt het beter dan de meeste kinderen. - VOOR SAM - Sterf oud en rimpelig. Wees lief voor je vriendinnetje en verlies je hart niet aan mensen die het niet verdienen. Vrij veilig en krijg geen SOA. Word geen soldaat, maar arts of advocaat. Ik hou donders veel van je lief broertje. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Roos (....) Ik word uren later wakker. "Jasper" komt er moeizaam over mijn lippen. "Sssst, niet praten." "Ik hou van je." Eindelijk, dat wou ik al heel lang zeggen. Mam haar hand voelt fijn in de mijne. "Ik heb beloofd bij haar te blijven." "Dat weet ze toch niet meer." Sam, pap. Ik hoor fracties van dingen. Mam hoest. Ik wil mijn ogen opendoen. Verdomme, ga open! Toe dan, TOE! Oké, dan niet. (......) "Ik ben het, mama. Ik ben vlakbij je. Papa is er ook. En Sam met Caroline. Jasper komt straks. We zijn er allemaal lieverd, we houden allemaal van je." Alles kan. Er wordt in mijn hand geknepen. Mijn wang wordt geaaid, een kus op mijn voorhoofd. "Het is goed lieverd, het mag." Geschuifel. "Waarom zeg je dat?" "Ssst Sam, ze wil toestemming. Zeg dat je van haar houdt." Gesnik. "Ik wil het niet. Mijne krijgt ze niet." "Misschien moet je afscheid nemen." Stilte. "Nee!" "Het is belangrijk" Voetstappen. "Ik hou van je, Roos." (....) - VOOR CAROLINE - Zorg goed voor Sam. Als je hem dumpt tijdens het rouwproces kom ik bij je spoken. Ik meen het. Ik ga glazen naar je hoofd gooien, enzo. Wees de ideale schoondochter voor pap en mam, een soort vervanger van mij. Eet veel chocolade en krijg een dikke kont. Knuffel, Roos. Ik vlieg en val. Alweer. Jeetje, ik ga achteruit. (...) Papa, mama, Sammie. Ik laat los. Ik laat iedereen los. (...) "Ga papa halen, rennen!" "Waarom?" "NU!" Laat los. Papa. Welterusten lieve papa. Welterusten iedereen. ------ |
| reactie 1
| |
|
wendyb |
Ik heb de vorige delen gemist. Gezien dit stukje vind ik het spannend. De opbouw naar de dood is mooi. Roos ligt in coma en iedereen om haar heen hebben verdiet. Het mooie is dat jij de lezer en het gevoel van Roos, die in coma ligt, mooi op papier zet. Niemand hoort Roos vertellen hoe zij denkt..zij ligt in coma. Je geliefden zo dichtbij, maar ook ver weg. Het mooie aan dit stukje is dat Roos het hele stuk geen teken van leven vertoond. Maar.. de lezer gaat met Roos mee tot zij voorgoed afscheid neemt van haar naasten, die absoluut niet wisten dat ze alles nog kon horen.. Goed gedaan!! |
| reactie 2
| |
|
glenovic |
wat moet ik zeggen? wendyb heeft alles wel verteld. gezien het einde ben ik benieuwd naar het begin. goed gedaan! groeten glenn |
| reactie 3
| |
|
Roosjee |
Ik wou graag proberen dat de lezer Roos haar gevoel van dichtbij meemaakt. Ze is jong en vind het verschrikkelijk dat dit haar lot is, heeft gedurende haar ziekte de hele wereld aangevlogen met sarcasme, haat en nijd en kan nu ze stervende is accepteren dat het zo heeft moeten zijn. Ik vind het fijn dat jij het kan 'voelen', dit is het moeilijkste wat ik ooit heb geschreven. |
| reactie 4
| |
|
wendyb |
Dat is je goed gelukt! Mooi omschreven Is er ook iets wat jij niet kan? Haha Groetjes Wendy |
| reactie 5
| |
|
Roosjee |
Dat is fijn. Oh, er is heel veel wat ik niet kan hoor. ;( Ook wil ik niet zeggen dat ik kan 'schrijven', maar ik schrijf misschien ánders dan de gemiddelde mens, en mensen gaan dat koppelen aan 'goed'. En dat is niet per definitie zo. Ik kan wel de spaghaat! Liefs, Roos |
| reactie 6
| |
|
wendyb |
Weet je Roos, iedereen kan schrijven maar.. niet iedereen kan een gevoel overbrengen. Jij kan dat wel, lees je verhaal en eacties maar terug. Btw: spaghaat! dan ben je goed lenig. Nu weet ik nog steeds niet wat jij nietkan haha Groetjes, Wendy |
| reactie 7
| |
|
Roosjee |
Haha, lenig, moet ik toegeven, ben ik wel. Ik kan ehm niet heel lang stilzitten. Ik kan niet zo goed inschatten waar iemand zijn grenzen liggen, ik kan absoluut niet volleyballen, ik ben heel slecht in wiskunde, en zo kan ik nog wel even doorgaan! Dus, haha. |
| reactie 8
| |
|
wendyb |
Ik voel een nieuw topic aan voor in de huiskamer. Dingen waar ik slecht in ben en wat ik niet kan! Jij slecht in wiskunde Roos. Jij beheerst toch goed scheikunde? Dan moet wiskunde ook wel goed zijn gezien de formules. Ik ga gelijk de huiskamer in om bovenstaande als topic te gebruiken....... |
| reactie 9
| |
|
Roosjee |
Scheikunde is geen probleem nee, maar in 6VWO is het onderscheidt tussen wiskunde en scheikunde toch wel immens geworden hoor. Leuk idee! |
| reactie 10
| |
|
wendyb |
Tja als een vak leuk is dan gaat leren ook sneller. Scheikunde is ook heel moeilijk!! |
| reactie 11
| |
|
Roosjee |
Ik vind wiskunde wel leuk, maar ik ben er gewoon gruwelijk slecht in. Ik vind scheikunde niet moeilijk, maar daarom niet per definitie leuker. |
| reactie 12
| |
|
wendyb |
Praktijk scheikunde lijkt mij wel leuk. Wiskunde is en blijft pittig en dat wil ik wel graag leren.. of ik dat kan Vroeger ging rekenen met een telraam en nu met een grafische rekenmachine. Ik zit tussen vroeger en nu in. Op school hadden we zo'n casio ding wat nu een tientje kost. Nu heb je een grafische nodig om grafieken en tabellen op te maken.. van € 100 ongeveer |
| reactie 13
| |
|
Bo-Faase |
Echt kt voor Roos, dat ze er nu niet meer is. x |
| reactie 14
| |
|
reneeeetje-1995 |
Hoi Roos, ik vind dat je dit net zo goed hebt geschreven als je gedichten, en daarvan weet je ondertussen wel mijn mening. Zoals Wendy al zei, het is heel mooi hoe je Roos' gedachten beschrijft, terwijl niemand anders dit kan horen. Jouw schrijfstijl is hartstikke leuk. Zoals bijvoorbeeld dit stukje; Ik wil mijn ogen opendoen. Verdomme, ga open! Toe dan, TOE! Oké, dan niet. Haha, het is een hartstikke serieus onderwerp, want Roos ligt op sterven, maar dan doe je er toch zo'n droog stukje tussen. Ook de boodschappen die Roos aan haar familie geeft zijn leuk bedacht. Kortom: SUPER. Ik zou graag het begin hiervan willen lezen! Liefs, Renée. |
| Naar boven | |
Reageren op: Het einde.
Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.
Laatste berichten op het forum
- 09/02 Hallootjes!
- 09/02 Weg.
- 09/02 Je gevoel in muziek...
- 09/02 Welke provincie
- 09/02 Favo dichters
- 09/02 de namen die we gebruiken
- 09/02 mijn thriller-shortstory
- 09/02 Moeder?!
- 09/02 Jou specialiteiten
- Naar het forum »
Laatste nieuwsberichten
-
16-12 - Geef nu uw eigen gedichtenbundel uit!
Met trots presenteren wij vandaag ons nieuwe uitgevers platform! Hiermee is het voor iedere dichter mogelijk om zijn of haar eigen gedichten te bundelen in een mooie bundel en deze...
-
28-07 - Wat mis jij nog op 1001Gedichten.nl?
1001Gedichten.nl bestaat inmiddels al ruim 5 jaar! In al die tijd is er veel veranderd op de website. Dit heeft alles er niet overzichtelijker van gemaakt. Om hier wat aan te do...