Gedichten check: Over de dicht-Kunst
|
startpost
|
|
|---|---|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 71 |
Honderden jaren geleden werd het dichten voorbehouden aan mensen van de hogere klasse. Dichters werden betaald en onderhouden door die rijkaards. Dan zijn de straatdichters op de proppen gekomen die, door middel van schilderijen of tekeningen verhalende gedichten schreven en die toonden en opdroegen voor het gewone volk. Hierdoor werd die kunst of liever deed die kunst intrede bij duizenden. Zo kreeg het dichten zijn zin of doel. In teksten die verstaanbaar waren en opgebouwd uit lijnen ( strofen ) die sleutelpunten waren. Met de bedoeling dat men het eigenlijke verhaal makkelijker kon onthouden. Wordt vervolgd ( indien er interesse is natuurlijk ) |
| reactie 1
|
|
|
JPSpadzinski Berichten: 139 |
zeer interessant, paar punten wist ik al. Maar er is veel wat ik niet wist Heel erg bedankt groetjes jan-patrick |
| reactie 2
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 112 |
Interessant, mede omdat de geschiedenis van de dichtkunst tamelijk bekend is, dan wel op te zoeken. Ik heb het gevoel dat u er een eigen visie op hebt en deze wil ventileren. Ik ben daar benieuwd naar. Zeker het onderwerp 'waardering' (denk aan de eeuwige strijd tussen de intellectuelen en de wat lagere sociale klasse) is interssant. Of om het simpel te zeggen: wie maakte er nu betere teksten. Hazes of Nijgh? De 'Vlieger" of 'Verdronken Vlinder' Dit even als voorbeeld. |
| reactie 3
|
|
|
Voor ik verder ga over de Dichtkunst ga ik antwoorden op de vraag die U stelde. Daar is een forum voor. Wie maakte de betere teksten Hazes of Nijgh, verder nog Gezelle of Van Ostaijen, Aafjes of Toon Hermans. Ze maakten allen heel goede teksten. Hazes voor zijn doelgroep, Gezelle voor zijn doelgroep, Lennaert voor zichzelf en op het lijf van Boudewijn die veelal de muziek schreef ( Verdronken vlinder is de tekst van Boudewijn zelf ) welke een grote aanhang had bij tieners, flower-powers, studenten en mensen die van KK hielden. En niet te vergeten de protestliederen die door pacifisten konden gesmaakt worden. Toon schreef zijn uitmuntende gedichtjes als tegenpool van zijn shows, en toch voor dezelfde mensen om zijn zachte en poëtische kant te laten zien. Dus de vraag wiens teksten nu de betere waren kan men zonder meer niet beantwoorden. Omdat de schrijvers andere doelgroepen beoogden. Feit is, en dat is zelfs hier op deze site van toepassing : Als één lezer een gedichtje door een ander geschreven mooi vindt, is het gedicht geslaagd. Hier kan nog over gefilosofeerd worden, maar dat zou te ver leiden. Jure |
| reactie 4
|
|
|
Altijd ben ik er blind van uitgegaan dat 'Verdronken vlinder' afkomstig was van Nijgh. Wel viel me op dat het net niet helemaal rijmt. Blijft een prachtige tekst, maar excuses van het foutje mijnerzijds. Ik ben het niet eens dat een gedicht per definitie goed is, als één iemand het goed vindt. Ik heb twee kinderen en als die een keer een gedichtje maken voor me, vind ik het goed, maar dat is natuurlijk subjectief. Echter, enerzijds zwengelt u een m.i. interessant onderwerp aan v.w.b. dichtkunst nu eigenlijk inhoudt, maar u verwijst vervolgens naar een ander forum. Kunt u dit toelichten, dan wel verwijzen naar het desbetreffende forum? En wat bedoelt u met Nijgh, die in uw optiek alleen voor zichzelf schreef? Gr Henk Benard |
| reactie 5
|
|
|
Hallo Henk. Met - daar is een forum voor - bedoelde ik dit forum. Dat we hier in dialoog kunnen gaan. Ik heb mij slecht uitgedrukt. U slaat de nagel op de kop met het woordje subjectief. Ik schreef hierboven - Als één lezer een gedichtje door een ander geschreven mooi vindt, is het gedicht geslaagd. Hier kan nog over gefilosofeerd worden, maar dat zou te ver leiden. Jammer dat ik deze ochtend weinig tijd heb, ( begrafenis ) maar straks ga ik zeker verder. Groetjes Jure Hier loopt iets mis, want ik wilde een nieuw antwoord plaatsen, maar kon het niet ok , hier dan : Terloops, Nijgh & De Groot zijn een korte periode uit elkaar geweest omdat Boudewijn vond dat hij met zijn oeuvre een andere weg moest opgaan. Zonder dat hij ooit duidelijk maakte dewelke. uit die periode ontstond Verdronken vlinder. Om terug te komen op het thema - welk is een goed gedicht? - heeft U, aangehaald dat het subjectief is. Wel, dat is ook de essentie van mijn antwoorden. Sommige schilderijen vindt men erg mooi, anderen vinden er niks aan. Waar men het echter vaak over eens is, is de techniek gebruikt bij het schilderen. Men onderscheidt in de dicht-kunst pure poëzie en de rest. Let wel, niet oneerbiedig gebruikt. De pure poëzie laat de lezer toe te speculeren over de bedoeling of inhoud van het gedicht. Enkel de schrijver weet ( waarschijnlijk ) wat hij wilde beschrijven. Want, er zijn gedichten waarvan de schrijver zelf niet weet waarom hij het zo geschreven heeft. Over dit soort schrijven handelt mijn thema niet. Wordt vervolgd |
| reactie 6
|
|
|
Sorry, dat u een begrafenis heeft gehad vandaag, wist ik natuurlijk niet. Het er later nog eens over hebben, lijkt me wel de moeite waard. Voorlopig, sterkte ! Gr Henk |
| reactie 7
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 337 |
Hallo henk en jurre Wat de dichtkunst betreft ben ik het met henk eens vooral de vergelijking met de liederen vlieger en verdronken vlinder...En de laaste vind ik zelf heel mooi..mooie tekst En nijgh schreef niet alleen voor zichzelf...en ik weet dit omdat ik dit bij mijn muziekles heeft gehad op school vroeger...en ook omdat ik me met enige regelmaat verdiept in muziek en het verhaal en de zanger/schrijver erachter..omdat naast dichten muziek mijn tweede passie is..en ikzelf ook zingt en verder wens ik jurre sterkte.....liefs brigitte |
| reactie 8
|
|
|
Hazes schreef voor mensen die het levenslied mooi vinden. Gezelle voor de specifiek "gelovige" mensen, vooral Katholieken en Lennaert schreef hoe hij over de wereld dacht, dat vertaalde hij in teksten, die de Groot bijzonder goed kon weergeven met zijn muzikaal gevoel. De meningen van beiden liepen trouwens een periode lang niet parallel. Dit is wat ik bedoel met "voor zichzelf". Dat Nijgh ook voor tig-anderen schreef is natuurlijk. Hij was een superschrijver. Dat hijzelf ook zong wist ik niet en daarvoor dank ik Brigitte voor die wetenschap. |
| reactie 9
|
|
|
Graag gedaan jurre...en trouwens lees jouw gedichten ook graag soms lijkt het alsof er een hele filosofie achter zit? heel goed ik schrijf gedichten..vaak uit de buik zoals jij dat heel leuk noemt...en als je mn bio leest snap je denk ik ook wel waarom en soms moet een gedicht gewoon vrolijk luchtig zijn en nergens over gaan...dat lucht wel eens op ook hahaha...maar ik vind jouw reacties a;tijd erg leuk om te lezen....liefs brigitte |
| reactie 10
|
|
|
- Zo kreeg het dichten zijn zin of doel. In teksten die verstaanbaar waren en opgebouwd uit lijnen ( strofen ) die sleutelpunten waren. Met de bedoeling dat men het eigenlijke verhaal makkelijker kon onthouden. - Zo eindigde de eerste posting over dicht-kunst. Het verschil van verhaling tussen een boek en een gedicht is dat een boek enorm veel informatie geeft d.m.v. beschrijvingen van omgeving, tijdstippen, plaatsen, klederdracht, persoonsgegevens etc. Om een geschiedenis of gebeurtenis weer te geven. Een gedicht kan ook eenzelfde gebeurtenis verhalen, korter en door het gebruik van de naar mij genoemde sleutelpunten. Als voorbeeld zal ik een bekend " Geuzenlied " gebruiken. Deze gebeurtenis, die werkelijk heeft plaatsgevonden Merck toch hoe sterck nu in 't werck sich al steld, Die 't allen tijd' so ons vrijheit heeft bestreden. Sie hoe hij slaeft, graeft en draeft met geweld, Om ons goet en ons bloet en onse steden. Hoor de Spaensche trommels slaen! Hoor Maraens trompetten! Siet hoe komt hij trecken aen, Bergen te bezetten. Berg op Zoom hout u vroom, Stut de Spaensche scharen; Laat 's Lands boom end' sijn stroom Trouwlijck doen bewaren! Hier kan men lezen dat Spanje Vlaanderen ging binnenvallen ( Bergen-op-Zoom ) en hoe de bevolking hier werd verteld en of gewaarschuwd. Dit kon ook opgetekend worden in de kronieken maar zou zo minder onthouden worden. Sleutelzinnen zijn hier o.a Merck toch hoe sterck nu in 't werck sich al steld, en Hoor de Spaensche trommels slaen! Die aangeven dat een sterke vijand de tegenstander is en dat de Spanjaarsen de aanval hebben ingezet. ( de trommels slaan ). |
| reactie 11
|
|
|
heel mooi...en ik snap wat je bedoeld daar heb je wel gelijk...liefs brigitte |
| reactie 12
|
|
|
Mooi lied, nog uit mijn hoofd moeten leren op de lagere school. Echter, dit dateert naar ik schat uit het eind van de zestiende eeuw. De dichtkunst is toch al veel eerder ontstaan. Sowieso in de Middeleeuwen, maar ook nog veel eerder, dacht ik. Denk maar eens aan de psalmen, los van de discussie door wie ze geschreven zijn. Mij is niet duidelijk of het om proza of poezie gaat. Mijn Hebreeuws is niet meer wat het geweest is. Wel staat vast dat het op muziek gezet is al voor het jaar 0. Kern van de kwestie is, heeft dichtkunst nog meerwaarde. Of is het achterhaald en heeft het nu geen functie meer en is proza artistiek gezien veel interessanter? Graag uw mening hierover. Gr Henk |
| reactie 13
|
|
|
Dat is een goeie vraag henk..Zou ik eigenlijk ook wel willen weten dus kan ik je daar geen antwoord op geven ..wel wil ik je even zeggen dat morgen die vriend langs komt en hij heeft van een aantal van mij gedichten 1 geheel gemaakt in een lied Ben erg benieuwd hoe dat geworden is?..Ik laat je weten hoe het is verlopen En de dichtkunst is al onstaan voor het jaar 0 dat is wat ik begrepen heb Omdat ik de tijd van de romijnen.er vaak gedicht werd met muziek erbij ook de parodie op iets of iemand bestond toen...Als ik het mis heb hoor ik dat graag liefs brigitte |
| reactie 14
|
|
|
Hoi Brigitte, Benieuwd naar het resultaat. Ga je het liedje nog mailen? Schroom niet hoor! Succes morgen. Liefs Henk |
| reactie 15
|
|
|
ja dat ga ik zeker doen eerst even nieuwe cam kopen morgen dat kan ik het opnemen... Liefs brigitte |
| Naar boven | |