1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Huiskamer: Help mij!

1
datum 01-02-15 13:42
startpost
Eendje
avatar Berichten: 187
Hallo,

Mijn vriend heeft mij eigenlijk wel op een mooi idee gebracht gisteren.
Omdat het weet dat ik graag schrijf en hij vind dat ik mooi kan schrijven, heeft hij voorgesteld aan mij "waarom schrijf je eens geen eigen boek?"
Dat lijkt me wel een leuk en mooi idee dus gisterenavond heb ik al nagedacht over de namen van mijn personen/hun kleuren haren en ogen en heb ik al een verhalen lijn in mijn hoofd waarover ik wil gaan schrijven maar nu.... ik weet niet goed hoe ik moet begingen met schrijven want ik krijg maar geen letter geschreven over mijn verhaal. In mijn hoofd weet ik min of meer waar mijn verhaal over wil laten gaan maar nu ik er echt over wil schrijven krijg ik geen letter getypt en dat frustreerd mij wel erg! Dus nu was mijn vraag eigenlijk "hoe kan ik goed begingen met schrijven van mijn eigen boek?" want altijd als ik iets schrijf bijvoorbeeld een gewoon verhaaltje loop ik vast na een tijdje en weet ik dus niet meer wat ik wil schrijven en dat vind ik hatelijk dus ik hoop dat er hier iemand is die me wat tips kan geven? voor het schrijven van mijn eigen boek.

Liefs,
Eendje
datum 25-03-15 18:52
reactie 1
wallflower
avatar Berichten: 3
Hallo Eendje,

Wat mij altijd help is om eerst gewoon de steekwoorden op te schrijven. Die werk ik dan uit tot hele zinnen. En die zinnen weer tot alinea's, zo heb je al een geode opzet waar je uit verder kan werken.

Ook kan het helpen om gewoon met het midden te beginnen en later pas het begin te schrijven als je dat lastig vind.

Groetjes
Wall Flower
datum 31-03-15 23:51
reactie 2
Verwijderde gebruiker
avatar Berichten: 7
Schrijf gewoon wat in je op komt.
Of het nou met je verhaal te maken heeft of niet.
Schrijf wat denkt.

Veel schrijvers hebben soms zoals dat heet een writers block.
Dan kunnen ze even niks meer bedenken.
Ik heb zelf een schrijfcursus gedaan en kreeg als tip mee om gewoon elke dag voor vijf minuten (zet een wekker) gewoon op te schrijven wat er in je op komt.
Maakt niet uit of het samenhangend is.
Zo komt je fantasie op gang.
Je kunt ook online schrijfopdrachten vinden. Als je daar voor gaat schrijven dan prikkel ook je fantasie. En ineens heb je misschien wel een mooie alinea of zin geschreven die je kan gebruiken in je boek. En komt de rest er ook makkelijker uit.

Wat ook helpt is om op papier te schrijven. Dat prikkelt ook de fantasie meer dan wanneer je typt op de computer. Zelf schrijf ik altijd eerst op papier in een boekje en dan ga ik dar overtypen, voeg ik er vanzelf iets aan toe of laat ik iets weg. Maar dan heb ik de basis al.
datum 02-04-15 14:42
reactie 3
Verwijderde gebruiker
avatar Berichten: 42
Wat ik meestal doe is dat ik begin met het opschrijven van de grote gebeurtenissen, daarna werk ik de aanloop daar naar toe uit, de reden dat deze dingen gebeuren en als laatste puzzel ik de karakters er in waardoor je de rode draad al hebt.
Vervolgens probeer ik hiervan alineas te schrijven.

Ik kan je geen tips geven over het schrijven van dialogen, ik probeer ze meestal als een soort film voor me te zien wat naar mijn ervaring het meest reële resultaat geeft maar het is en blijft een zwak punt van mij.

Verder om dingen misterieus te houden gebruik ik graag metaforen vooral in het begin van een verhaal om zo de spanning er proberen in te houden.

Zou je misschien kunnen vertellen om welk genre het gaat?
Misschien dat ik dan nog een kleine tip weet.
datum 10-04-15 12:03
reactie 4
gekke-ikke
avatar Berichten: 28
Mij helpt het altijd om de verhaal lijn op te schrijven en dan te bedenken van bijvoorbeeld welke punten je mee kan beginnen. Soms is het namelijk interresanter om net een stukje voor het einde te beginnen en dan alsof je zegt laten we bij het begin beginnen en dan vanaf het begin. doordat je bijna het einde al weet willen mensen dan graag het einde ook lezen. Als je me niet snapt stuur gerust n prive berichtje dan kan k t mby beter uitleggen
Succes in elk geval
Naar boven

1

Reageren op: Help mij!

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.