1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Stel je voor: Nieuw

datum 15-12-15 17:18
startpost
Eowynnn2000
avatar Berichten: 15
Heyy,
Ik ben sinds gisteren nieuw hier en het leek me leuk om me even voor te stellen
Ik schrijf al langer gedichten, maar meer alleen voor mezelf en het leek me leuk om die nu ook met anderen te delen.

Reacties en tips op mijn gedichten zijn zeer welkom!
datum 15-12-15 17:39
reactie 1
Verwijderde gebruiker
avatar Berichten: 379
Welkom!
datum 15-12-15 20:11
reactie 2
Eowynnn2000
avatar Berichten: 15
Dankjewel
Ook een citatenfreak? xD
datum 16-12-15 12:33
reactie 3
Verwijderde gebruiker
avatar Berichten: 379
Haha ik heb schriftjes vol geschreven met citaten.. haha waarom vraag je dat ? :p
datum 16-12-15 16:18
reactie 4
Eowynnn2000
avatar Berichten: 15
Ik zag het op je profiel, en ik gebruik zelf ook veel citaten
datum 16-12-15 18:18
reactie 5
Verwijderde gebruiker
avatar Berichten: 379
Ja haha tof
datum 09-01-16 11:50
reactie 6
iakon
avatar Berichten: 32
'Het einde van de Wereld" Voorop gesteld dat de inhoud en de manier van verwoorden mij boeit. Inn mijn optie is het gedicht nog niet klaar. Het verhaal is wel rond, maar aan de vorm kan nog veel gebeuren. Ondanks de schoonheid die het reeds bezit, kan het nog vele malen schoner. Laat ik een voorbeeld geven: Meneer Erikson, een oude man zoals je zegt, steekt de straat over en komt onder een vrachtwagen. De supermarkt beeldt de toekomst uit en de vrachtwagen het heden. Omdat je deze twee tijden zo schrijft, vraagt het om de derde tijd, namelijk het verleden. Dat vind je weliswaar een beetje terug is het woordje "oude", maar dat is net niet genoeg. Juist omdat het een oude man was, waren zijn gedachten waarschijnlijk met zijn verleden bezig, zijn herinneringen, zijn bijna voorbije leven. Door hier meer aandacht aan te schenken vergroot je de dramatiek in het gedicht.
datum 16-01-16 12:04
reactie 7
Eowynnn2000
avatar Berichten: 15
Het gedicht 'Het einde van de wereld' was eigenlijk bedoelt als grap. Op de manier hoe jij het beschrijft had ik er eerlijk gezegd nog niet over nagedacht.
Maar ik heb geprobeerd het verleden een grotere rol te laten spelen:

Het einde van de wereld begon rond 12 uur
toen de oude man de straat overstak
zijn ogen enkel gericht op zijn bestemming aan de overkant
de supermarkt
de toekomst
Hij kijkt nog een keer achterom
zijn vrouw zwaait naar hem vanuit de deurpost
en roept nog: 'Tot straks'
En hij ziet niet dat de vrachtwagen nadert
op die zelfde weg
in het heden
Zo ziet het einde van de wereld eruit
Althans, voor meneer Eriksen

Ik hoor graag of het zo beter is!
datum 16-01-16 13:18
reactie 8
marill
avatar Berichten: 1058
na het origineel gelezen te hebben en dit ernaast, verbaast het me hoe ik met mijn eigen gedachten het "verleden" heb ingevuld bij je originele versie, deze versie ontneemt een stukje van mijn vrije invulling, niets mis mee in mijn ogen, dit zegt alles over mij. Ik ben trouwens geen kenner over gedichten, mijn eigen gedichten hebben totaal geen poëzie of rijmkunst, ik "doe maar wat".
Nu ben ik vooral benieuwd op de reactie van iakon.
Lieve groet,
Marill.
datum 16-01-16 13:51
reactie 9
Eowynnn2000
avatar Berichten: 15
Ik ben zelf ook meer tevreden over het origineel. In deze tweede versie heb ik geprobeerd toch het verleden wat open te houden.
Het huis beeld het verleden af; de vrouw van meneer Eriksen is overleden en zegt 'Tot straks' omdat ze elkaar weer in het hiernamaals zullen ontmoeten, iets in die geest.
Maar natuurlijk zou je de 'tot straks' ook gewoon letterlijk op kunnen vatten. Tot straks, na het boodschappen doen.
datum 16-01-16 16:27
reactie 10
iakon
avatar Berichten: 32
De mooiste zin uit deze herziene versie vind ik: hij kijkt nog een keer achterom.Daarmee voel je als het ware zijn blik naar het verleden, waar zijn herinneringen liggen, zijn weemoed en heimwee. Misschien heb je het zelf niet in de gaten, ik weet niet hoe oud je bent, maar de imposante juistheid zal je verbazen. Achterom kijken en je overleden vrouw zien, die zegt:"tot straks". Zonder het te weten beschrijf je precies zoals het zal gaan als je sterft. Of het nou in je bed is of op straat. Dit is wat er gebeurd. Ik durf dit te zeggen omdat ik daar ben geweest. Onbewust geef je blijk van een intuïtieve wijsheid. Wees daar zuinig op en wordt er heel gelukkig van. Natuurlijk mag ik niet je woorden veranderen, maar, zoals Waylen de tekst van Claudia vertaalde, zo kan ik ook jouw tekst vertalen in mijn woorden. Bijvoorbeeld zo..
.
het is twaalf uur
de oude meneer Eriksen
staat aan de rand van de weg
zijn ogen zoeken de andere kant (van het leven)
het land van melk en honing (de supermarkt maar ook de hemel)
hij stuurt zijn ogen
nog eenmaal achterom
een vrouw zwaait
en roept tot straks
zijn voet zoekt
aarzelend het wegdek
dan stapt hij voort
de rijbaan op
een vrachtwagen
groot en zwaar
komt
en brengt hen bij elkaar

wat er tussen haakjes staat, moet weggelaten worden, maar ik heb het er gezet als verklaring
datum 16-01-16 17:33
reactie 11
Eowynnn2000
avatar Berichten: 15
Ik vind je slotzin erg mooi, zo is de cirkel van het gedicht rond. Omdat 'hen' zowel meneer Eriksen en zijn vrouw kan betekenen, als het verleden en de toekomst in het algemeen.
Maar omdat er dingen in staan die ik zelf nooit zou hebben verzonnen, voelt het alsof het gedicht niet meer van mij is. Dat betekent overigens niet dat ik het gedicht niet mooi vind of dat ik niet blij ben met de tips!

De humor die er in de eerste versie in zat, is nu helemaal verdwenen. Ik vind het bijzonder om te zien hoe jij de betekenis zo verschillend opvat als ik. Je zei dat je hebt gezien hoe het is om te sterven, ik heb daar (gelukkig) slechts een verzonnen beeld van. Over mijn leeftijd heb je gelijk, ik ben 15. Jij hebt meer gezien dan ik, en daarom spreekt jouw versie mij waarschijnlijk minder aan, en jou juist meer.

Desondanks heel erg bedankt voor de tips en de complimenten!
datum 16-01-16 19:31
reactie 12
iakon
avatar Berichten: 32
graag gedaan!
datum 21-01-16 20:01
reactie 13
Eowynnn2000
avatar Berichten: 15
Weer iets nieuws:

Voor een Vriend

Je keek op naar de sterren
en voelde je zo klein
maar je hebt hele universa
van ideeën in je hoofd
Ik zie sterrenstelsels
in je ogen
en sterrenbeelden
in de lijnen van je hand
Je hebt miljoenen levens
op je tong
Je bent niet alleen
Op een dag zal je hoofd
uiteenspatten
als een supernova
maar dat is niet erg

Je hebt twintig seconden
om te leven
maar een eeuwigheid
om te schijnen
datum 03-02-16 20:54
reactie 14
mandareen
avatar Berichten: 5
wat een talent hier allemaal, bijna om jaloers op te worden.

ik zit ook nog niet zo lang op deze site, en schreef ook al langer gedichten en korte verhalen.

ik vraag me nou al eventjes af... wat is de leeftijd van de meeste mensen die op deze site zitten?
ik zelf ben in December 16 geworden, en ik weet niet of ik erg nou jong ben, of dat er meer van mijn leeftijd zijn.

groetjes
datum 03-02-16 21:12
reactie 15
Eowynnn2000
avatar Berichten: 15
Je bent zo oud als je je voelt

Ik ben zelf 15, maar ik heb het idee dat de meesten hier wat ouder zijn
Naar boven

Reageren op: Nieuw

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.