1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Gedichten check: de Walgelijke Waarheid

1
datum 16-12-15 19:02
startpost
Amberr22
avatar Berichten: 8
Hey ik heb weer een nieuw gedicht, ik ben benieuwd naar jullie mening, hij is misschien wel wat intens.

www.1001gedichten.nl/gedichten/107468/de_walgelijke_waarheid/
datum 22-12-15 13:57
reactie 1
iakon
avatar Berichten: 32
Als dit werkelijk jouw waarheid is, dan maak je me verdrietig. Je andere gedichten heb ik ook gelezen en ik moet zeggen dat er af en toe talent uitspreekt. Soms heel mooi en even later weer mislukt. Je zou je woordenschat moeten vergroten en wellicht meer stijlvormen moeten gebruiken. Je hebt er wel het gevoel voor. Succes!
datum 22-12-15 14:38
reactie 2
Amberr22
avatar Berichten: 8
Dankjewel iakon voor je reactie, ik wil er graag iets mee doen, denk je dat je mij concrete voorbeelden kunt geven waar je denkt dat het mislukt en waar je iets juist weer mooi vindt, ik probeer inderdaad ook regelmatig synoniemen op te zoeken voor woorden om op die manier ook m'n woordenschat te vergroten, als je daar nog verdere tips bij hebt hoor ik dat ook graag
datum 01-01-16 14:33
reactie 3
iakon
avatar Berichten: 32
Lieve Amber, want ik denk dat je met al je verdriet een lief en begrijpend karakter aangeeft. Neem bijv. je gedicht 'Nodig'. In zes strofes lees ik zes keer: ik wil, kan ik, ik wil, behoor ik, ben ik, ben ik.' Daarnaast stel je uitsluitend vragen in dit vers, waarmee je slechts aangeeft dat je een enorme onzekerheid voelt. Juist door de vele vraagstellingen geeft het vers geen ruimte om iets te melden. Iets waaruit een lezer moed, kracht, troost, humor of wijsheid kan putten. Ook wil ik je wijzen op kleine nuances die grote verschillen in betekenis opleveren. Bijvoorbeeld de laatste strofe: "Bij je stilstaan doet me zeer, wegduwen pik jij niet meer." Als je iets niet "pikt", dan spreekt daar een boosaardigheid uit, een principiële weigering, een verzetsdaad. Dat is m.i. niet jouw bedoeling in dit vers. Ik vermoed dat je hem niet kwaad wil zien, maar je wilt hem ook geen pijn doen. Het enige dat deze strofe uitdraagt is met twee handen in de lucht roepen, dat je het allemaal niet meer weet. Als je zou zeggen: "Bij je stilstaan doet me zeer. Wegduwen bezeert je nog veel meer". Dan is de eerder genoemde boosheid vervangen door verdrietigheid en zorg om hem, omdat je hem bemint. Maar dit gaat natuurlijk te ver, want ik mag niet aan jouw woorden komen. Het is jouw vers en jij bepaalt. Nogmaals wil ik benadrukken dat er wel degelijk een mooi talent in je steekt. Je schept een mooie, vaak sombere sfeer in je gedichten. Die somberheid is goed. Elke kunstenaar is van nature somber. Dat wordt je ook wel als je de wereld om je heen ziet. Een kunstenaar wil daar iets mee, met die wereld, met die gevoelens, met dat immense verdriet van anderen, dat bij je naar binnen kruipt als een teek op een grasspriet. Daar moet je doorheen. Als compensatie doe je dus humoristisch tegenover de buitenwereld. Men lacht zich slap. En dezelfde mensen zijn stomverbaasd als hun vrolijke vriend ineens zelfmoord heeft gepleegd. Kunstenaarschap houdt in grote eenzaamheid en op onbegrip stuiten in je omgeving. Daar boven uit groeien in mildheid en met humor, want wijsheid rust op deze twee pijlers, mildheid en humor. Ik wens ze je beide voor 2016. Veel succes en blijf geduldig zoeken, want ergens onderweg zul je het vinden, want het zoekt ook jou.
datum 04-01-16 20:00
reactie 4
cabael
avatar Berichten: 9
iakon heeft al heel wat nuttige tips gegeven. Wat me tegenstaat aan "de walgelijke waarheid" is dat het vrij plastisch is en er te veel adjectieven zijn met de zelfde strekking. Ik begrijp dat het jouw gevoel is, maar ik mis de diepgang en mijn verbeelding wordt niet of nauwelijks geprikkeld.

Deze zin uit "Wanhoop" doet het wel voor mij:

huilend om alles
wat nog komen gaat
datum 29-01-16 22:26
reactie 5
Amberr22
avatar Berichten: 8
Lieve iakon, ontzettend bedankt voor je uitgebreide feedback, daar heb ik veel aan!
Ik zie wat je bedoelt over het gedicht nodig, dat het enkel onzekerheid aanduidt, ik gebruik gedichten ook vooral om bepaalde gevoelens op papier te krijgen, het is een uitlaatklep voor mij. En ik zie en snap dat dat misschien voor lezers weinig brengt of geeft, ik zal het meenemen in vervolg.

En dan over het volgende:
"Ook wil ik je wijzen op kleine nuances die grote verschillen in betekenis opleveren. Bijvoorbeeld de laatste strofe: "Bij je stilstaan doet me zeer, wegduwen pik jij niet meer." Als je iets niet "pikt", dan spreekt daar een boosaardigheid uit, een principiële weigering, een verzetsdaad. Dat is m.i. niet jouw bedoeling in dit vers. Ik vermoed dat je hem niet kwaad wil zien, maar je wilt hem ook geen pijn doen. Het enige dat deze strofe uitdraagt is met twee handen in de lucht roepen, dat je het allemaal niet meer weet. Als je zou zeggen: "Bij je stilstaan doet me zeer. Wegduwen bezeert je nog veel meer".

Ik kan mij voorstellen dat het lijkt alsof dit gedicht gaat over een geliefde, dat vond ik ergens ook wel leuk aan het gedicht 'nodig,' wat het eigenlijk is is ik die in gesprek is met m'n verdriet die zich achtergesteld en niet serieus genomen voelt omdat ik heel lang niet verdrietig mocht zijn van mezelf. Dit is iets wat ik al heel lang doe, waardoor mijn verdriet ook een soort kinderlijke manier van praten heeft vandaar ook de 'pik jij niet meer' m'n verdriet was ergens ook boos dat het niet serieus genomen werd. Toch vind ik jouw zit inderdaad ook passend.

En ik ben het met je eens dat veel kunstenaars van nature somber zijn, ik zie mijzelf niet meer als somber, ik ben alleen op het moment bezig met veel oud zeer te verwerken en dat roept het intens sombere weer op, en dat overvalt mij soms en dat wil ik dan op papier kwijt.

Ik wil je in ieder geval echt bedanken voor de tijd die je in je reactie hebt gestoken, dankjewel!

En cabael ik zie inderdaad wat je bedoelt, dankjewel voor de tip, ook die neem ik mee!
Naar boven

1

Reageren op: de Walgelijke Waarheid

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.